Samenwerken met je opdrachtgever betekent: sámen toffe dingen maken. Toch?
Er vliegen vaak weken, zo niet maanden voorbij voordat opdrachtgever en conceptbedenkers voorbij alle conventies en wederzijdse referentiekaders gekeken hebben. En dan hebben we het nog niet eens over de persoonlijke voorkeuren. Zo gaat dat dus.
Behalve bij Staka Bouwproducten. Vóór onze recente samenwerking voor ons volledig onbekend: zo vaak hebben we geen daktoegang nodig. Maar een kort telefoontje veranderde alles.
Meneer van Tongeren, ofwel Pieter, onze lead designer zijn pa, bracht onze bedrijven in contact met elkaar en al bij de eerste kennismaking viel ons op dat bij Staka de dingen ánders gaan. Een vriendelijke en mooie secretaresse waren we inmiddels wel gewend van andere opdrachtgevers maar wat we vervolgens tijdens het eerste overleg meemaakten verbaasde ons... Enorm!
Eric, ons vaste contactpersoon, en tot dat moment nog meneer Masclee, dé grote baas binnen Staka, introduceerde ons aan zijn collega Maarten, de marketing deskundige binnen het bedrijf. “Zo! Een middelgrote organisatie met een interne marketingexpert, wat tof!” was onze eerste reactie. “Eindelijk een organisatie die het snapt. Én het ook gewoon geregeld heeft.”
Dit was niet het enige dat Staka goed geregeld had. We vielen van de ene verbazing in de andere. Er kwam een flinke portie denkwerk op tafel. En niet zomaar iets, maar volledig uitgewerkte user stories en een op Why, How, What gebaseerde marketingstrategie. Een marketingstrategie zeg je?! Wat tof! Je snapt dat wij dat stuk normaal ook exact zo oppakken…
Afijn, op het eerste gezicht niets mis mee, toch? Nou, nee. Behalve als je weet dat juist dát een immens belangrijke fase is in óns proces!
“Wat verwachten ze dan nu nog van ons?”, dachten we. “Want óók in dat deel zijn we erg goed! Krijgen we straks nog wel ruimte voor onze frisse concepten en onorthodoxe ideeën?” Je ziet het: de verbazing sloeg om in blinde paniek.
Maar wat bleek? Over een sterke bak koffie legde Maarten ons uit dat ze alleen wat grondig vóórwerk hadden gedaan. Ze stonden juist open voor onze aanvullingen en gewaagde ideeën! Dus wij konden aan de gang om een uitgewerkt concept voor branding en slimme manieren voor interactie te bedenken, verwerkt in een gelikt grafisch ontwerp voor de website.
Eindelijk! Sinds lange tijd hadden wij weer het gevoel in een team te werken, met een professionele en betrokken opdrachtgever die er voor zorgde dat wij écht ons ding konden doen. En dat in volle glorie. Staka was voor ons precies wat we nodig hadden: een opdrachtgever die haar partner in een optimale positie plaatst om gezamenlijk tot een optimaal eindresultaat te komen.
En dat hebben we gedaan! Staka heeft een aangescherpte corporate identity gekregen, waarin het verhaal van Staka naar voren komt, verwerkt in een moderne website met een combinatie van branding, optimaal uitgedachte interactie en maximale conversie. Dit alles uiteraard geoptimaliseerd voor smartphones en tablets door middel van een responsive design.
Eric en Maarten, bedankt voor dat ene telefoontje en het begin van een geweldige samenwerking! Bij Staka is samen toffe dingen maken wél logisch.
Groeten namens het team van Active Collective, business partner Staka Dakluiken.
18 maart 2015
Raymond Martens | business development manager | Active Collective B.V.
Meer ins en outs zien van de eerste schets naar het eindresultaat? Kijk binnenkort eens op www.activecollective.nl