Dutch Design: 'Die gekke Nederlanders'

20-05-2014

Internationale hotshot uit de digitale wereld - met een voorliefde voor Dutch Design - over 'onze' signatuur en mentaliteit. Nicolas Roope, oprichter en creatieve director van Poke London en medeoprichter van de Lovie Awards:

‘Mijn carrière werd rechtstreeks geïnspireerd door Mediamatic. In 1993 brachten ze met de Nederlandse kunstenaar Gerald van der Knaap een cd-rom uit. Een kunstenaar die samenwerkte met een netwerk voor digitale media – dat was voor die tijd enorm vooruitstrevend. De rest van de wereld hield zich op dat moment nog met allerlei onzin bezig. Voor mij is Nederland een plek waar nieuwe ideeën kunnen ontstaan. De Nederlandse cultuur stimuleert innovatief denken. En dan hebben we het niet over in een vacuüm artistieke dingen doen, maar over goed design met respect voor vakmanschap en commerciële belangen. Er is een goed evenwicht tussen creativiteit en praktisch denken.

‘De interactieve digitale wereld ontwikkelt zich in een bepaalde richting, en sommige mensen lopen voorop binnen deze verandering. Op commercieel vlak staat Sillicon Valley natuurlijk wereldwijd bekend als de nummer 1, maar ik denk dat de productie in Nederland wezenlijk bijdraagt aan deze verandering en er een interessante kijk op biedt. Nederland krijgt het schijnbaar voor elkaar om dingen te produceren die zowel commercieel als artistiek gezien interessant zijn.’

‘De combinatie van een open geest en een sterke waardering voor technologie, en een artistieke, conceptuele manier van denken is heel krachtig. Er zijn een hoop Nederlandse mensen die allerlei gekke, interessante dingen doen. Zoals de ‘vader van de wifi’, Vic Hayes. Wanneer ik nog een voorbeeld moet noemen, denk ik aan mijn persoonlijk contact met Submarine en MediaMonks, die me sterk beïnvloedt hebben. Bij een ‘Nederlandse stijl’ denk ik aan een heel helder en grafisch getint design, een stijl die niet bang is om kleur te gebruiken, bijna brutaal en een tikje psychedelisch.’

‘De wereld is nog steeds bezig afscheid te nemen van het papieren tijdperk. Maar de Nederlanders hebben met de gedachte dat pixels textuur hebben de weg voor deze overgang gebaand. Een scherm heeft een eigen gevoel – laten we daar het maximale uithalen. Het is opnieuw een voorbeeld van de typisch Nederlandse manier van openstaan voor nieuwe dingen, die gepaard gaat met de vaardigheden om het uit te drukken.’

Bron: Creatie. Uitgave mei 2014. Adfo Groep.

DISQUS

Blijf op de hoogte

en schrijf in op onze nieuwsbrief

Velden aangegeven met een * zijn verplicht

De pagina wordt geladen...