Wie kwaliteit levert, bouwt luchtdicht!

ing. G.A. (Gerton) Starink | 06-10-2014

Vraag mij niet waarom, maar in de praktijk kom ik nog zeer vaak tegen dat opdrachtgevers angstig worden bij het begrip "Luchtdicht Bouwen". Recent nog: Ik stelde als adviseur in een ontwerpteam voor een nieuwe school voor om het gebouw, in lijn met de Trias Energetica, zo luchtdicht mogelijk te bouwen. Daarop kreeg ik als reactie dat de directeur van de school had geëist "dat de ramen wel open moeten kunnen, dus dat hij liever geen luchtdicht gebouw heeft".

Op dat moment dacht ik even terug aan al die jaren die we al bezig zijn met het uitleggen en promoten van het begrip "Luchtdicht Bouwen" en de recente interne discussie of er momenteel niet een overkill aan aandacht voor Luchtdicht Bouwen is. "De markt weet inmiddels toch wel wat het is?" Blijkbaar is er echter nog een wereld te winnen in communicatie met vooral de eindgebruiker, zolang Luchtdicht Bouwen nog regelmatig wordt geassocieerd met een "afgesloten zak plastic waardoor geen verse lucht binnenkomt". 
 
Daarom hierbij wederom mijn pleidooi vóór en uitleg van het begrip Luchtdicht Bouwen. Weer komt bij mij, en dat gebeurt vaker in de van oudsher traditionele bouwwereld, de vergelijking met de moderne en snel ontwikkelende auto-industrie op. Ik denk dan aan diezelfde schooldirecteur die bij zijn autodealer komt en tegen de verkoper zegt: "Laat u er alstublieft wel wat kieren in zitten, anders krijg ik geen verse lucht tijdens het rijden!". Ik zie in gedachten de engineers van het betreffende Japanse automerk verbaasd opkijken: Hebben ze daarvoor hun productie zo geperfectioneerd, het begrip LEAN uitgevonden en van kwaliteit prioriteit no. 1 gemaakt! Moeten ze van hun uiteindelijke klant kieren in de carrosserie maken, omdat deze anders bang is geen verse lucht te krijgen. Hadden ze daarvoor niet al jaren geleden airconditioning? Weg aerodynamica en laag brandstofverbruik, weg waterdichtheid, hallo motorgeluid!
 
En waarom is deze vergelijking met de auto-industrie anno 2014 nog steeds helemaal zo gek nog niet? Omdat de redenen voor luchtdicht bouwen feitelijk gelijk zijn als voor de auto-industrie: het realiseren van een waterdicht gebouw, comfortabel, energiezuinig, weinig geluid van buiten, enzovoort. Kortom: luchtdicht bouwen is niet "eng": het is niet meer dan een basisprincipe dat nodig is om een gebouw (of auto) kwaliteit mee te geven. 
 
Daarom bij deze mijn oproep: Luchtdicht Bouwen doe je gewoon altijd, althans als je een kwalitatief goed gebouw wilt maken. Thermische isolatie, waterdichtheid, brandveiligheid, geluidwering: ze kunnen niet zonder een luchtdichte constructie. Natuurlijk kan er dan nog steeds een raam open als je dat wilt. Maar als je dat in hartje winter of op een hete zomerdag niet wilt, dan kan dat ook. Dan is er nog steeds het stille (sensorgestuurde) ventilatiesysteem dat je van verse buitenlucht voorziet.
 
Wil je meer weten over hoe je luchtdicht bouwt? Verdiep je er in, bijvoorbeeld op de praktijkdag Luchtdicht Bouwen op 6 november in Ede
DISQUS

Geschreven door: ing. G.A. (Gerton) Starink

Gerton Starink is teamleider en adviseur bij Nieman Raadgevende Ingenieurs. Met zijn team brengt hij praktische adviezen uit op het gebied van bouwfy

Blijf op de hoogte

en schrijf in op onze nieuwsbrief

Velden aangegeven met een * zijn verplicht

De pagina wordt geladen...